Signering av samarbeidsavtale mellom Averøy og Hustadvika

Fra 2021 har Averøy kommune hatt et midlertidig administrativt samarbeid med Hustadvika om landbruksfaglige tjenester. Nå har kommunestyrene i begge kommuner vedtatt at samarbeidet blir permanent.  I dag signerte kommunedirektørene i Hustadvika og Averøy samarbeidsavtalen.

Kommunedirektørene Berit Hannasvik og Per Sverre Ersvik signerer samarbeidsavtalen, bistått av Jermund Vågen og Martin Karlsen som har utarbeidet avtalen.

Samarbeidet med Hustadvika har fungert veldig bra i den perioden samarbeidet har vært, med verken klager eller andre negative tilbakemeldinger, står det i saken som ble godkjent i Averøy kommunestyre tidligere i år. Gjennom samarbeidet får landbruksnæringen i Averøy tilgang til bred kompetanse innen fagområdet og landbrukssjef Jermund Vågen er stolt over laget han har med seg som skal veilede og støtte landbruket i Averøy videre.

Et faglig sterkt samarbeid

Hustadvika kommune er en vesentlig større landbrukskommune enn Averøy, faktisk blant de fem største i landet når det gjelder melkeproduksjon. Hustadvika har over flere år hatt et tjenestesamarbeid med Aukra kommune, og ved inngå et samarbeid med Averøy kommune er grunnlaget for å opprettholde et faglig sterkt miljø på landbruksområdet i Hustadvika kommune styrket ytterligere. Dette vil komme landbruket i Averøy  til gode.