Markering for tett tak

27. august ble "mønsås" markert for Betonmast Røsands ansatte og deres underleverandører, laget som for tiden forandrer et slitent skolebygg til et moderne helsebygg. Det ble en flott markering med kake til alle, rosende ord og befaring for formannskapet.

Markering for tett tak eller bygg

- Mønsåsfest er en gammel tradisjon som gikk ut på at byggherre spanderte en fest på snekkerne innen en uke etter at mønsåsen, den åsen som lå øverst på mønet, var på plass. Etter hvert har tradisjonen endret til en markering av tett tak eller tett bygg.  Ordføreren og formannskapet delte sin begeistring for tett tak og den store forvandlingen som nå skjer med Bremsnes skole. Kommunens prosjektleder Roy Tore Morsund orienterte om prosjektet og tok med formannskapet på en omvisning i bygget.

For både fagarbeidere, planleggere og prosjektledere er ombygging mer krevende enn et nybygg, men det gjør det også ekstra interessant, mente de vi snakket med.  - Her får lærlinger innen elektro varierte oppgaver, ble nevnt som et eksempel.

Averøy helse og mestring

Både ansatte og innbyggere som skal bruke bygget gleder seg til å flytte inn. Bygget har allerede fått navnet Averøy helse og mestring og skal huse tjenester innen psykisk helse og rus – inkludert dagsenter, ergo- og fysioterapi, hjelpemidler og velferdsteknologi.  Innflytting skjer i løpet våren 2025. Vi gleder oss! Hurra for tett tak og stor takk til alle som jobber med prosjektet.

Her er bilder fra markeringen:

Klikk for stort bilde