ICDP foreldregruppe: Endelig en møteplass der foreldre kan snakke om det å være foreldre!

Averøy kommune har våren 2023 hatt flere foreldregrupper og tilbakemeldingene har bare vært positive. Foreldregruppene har bestått av to veiledere og ca. 6-8 foreldre i hver gruppe, og har vært gjennomført på barneskoler og helsestasjonen. Kveldene har inneholdt åtte temaer for det som er viktig i samspill med barn. Foreldregruppe er et tilbud som passer til alle foreldre. I foreldregruppene har det vært rom for å diskutere og ta opp relevante problemstillinger som naturlig dukker opp i hverdagen. Vi har intervjuet noen av foreldrene som deltok, og her er noen av tilbakemeldingene vi fikk:

«Det er egentlig ikke så mange plasser der man har det som tema, til tross for at det å være foreldre er det viktigste i vårt liv.»

Foreldregruppe ICDP - Klikk for stort bildeNoen av foreldre og veiledere som har deltatt på ICDP foreldregruppe - Fra venstre: Karianne Sortehaug, Håkon Dretvik, Helen Greger, Line Kristiansen Cancino, Helene R.Seljehaug, Elise Schalde

Hvorfor meldte du deg på foreldregruppe?

-Jeg svarte umiddelbart da invitasjonen kom, for tematikken er og blir viktig. Og som mamma til flere kan det være greit å sjekke seg selv opp mot «ny tid». Slik at man ikke forsteiner seg i gamle mønster, men hele tiden har muligheten til å utvikle seg.

-Vi meldte oss på for å få bedre forståelse av barnet vårt og endte opp med å bedre forståelse av oss selv som foreldre.

Har foreldregruppen gitt deg noe du kan ta med videre i foreldrerollen?

-Fikk bekreftet at man gjør mye som er bra som foreldre, men at man alltid har områder hvor man kan forbedre seg.

- Den har gitt mye. Man møter barnet på en ny og bedre måte.

-Jeg har blitt mer bevisst på det å skru om på «positive/negative» oppfordringer: fra tidligere praksis, for eksempel «Hvis du ikke legger deg nå, blir du stuptrøtt i morgen!!» eller kanskje enda verre: «om du ikke legger deg nå, kan du bare glemme badeland i helga...!». Til for eksempel: «Hvis du er rask med kveldstellet i kveld, rekker vi å lese mye mer i boka før du må sovne.»

-Først tenkte vi at 8 møter var litt mye, men det var det behov for, og når siste møte kom så var vi vemodig over at det var over. Så dette bør alle delta på. Det er et fantastisk tilbud foreldre ikke må gå glipp av.

Har foreldregruppe gitt deg noe som du kan tenke deg å anbefale til andre foreldre?

- Ja, så absolutt vil jeg anbefale dette til andre. Om du har vært forelder i fem eller femten år, noe nyttig vil du uansett ta med deg hjem å sette fokus på. Dette er veldig viktig og kjekt å ha et forum der man kan diskutere og dele gleder og motgang i en hverdag som forelder.

-Absolutt, dette er noe man burde fått innføring i fra barna var små. Dette er heller ikke noe som er rettet mot foreldre med utfordringer, men for alle familier.

Hva skjer videre?

Det satses på foreldreveiledning i Averøy kommune, og det vil bli muligheter til å melde seg på gruppe hvert år. Gruppene foregår på kveldstid og går over åtte kvelder som varer ca 1,5-2 timer hver kveld. Tilbudet er gratis og det er en koselig sosial kveld, med kaffe og noe godt å bite i til dem som kommer.

Helsestasjonen arrangerer ny foreldregruppe med oppstart onsdag 27.septemter, for foreldre med barn i barnehagealder, det er fortsatt ledige plasser. Kontaktpersoner og veiledere for denne gruppen er Elise Schalde og Laila Hauknes Thomassen.

Det vil bli startet opp en foreldregruppe på Bruhagen barneskole for foreldre som har barn i barneskolealder på onsdager, med oppstart 18. oktober. Kontaktpersoner og veiledere for denne gruppen er Håkon Dretvik og Else Johanne Ingeborgvik.

På Kårvåg barneskole vil det også blir startet opp en foreldregruppe for foreldre som har barn i barneskolealder. Her planlegges det oppstart onsdag 20. september. Kontaktpersoner og veiledere for denne gruppen er Kristin Kalvøy og Ann-Magritt Fladset Kjønnø.

Videoer som forteller litt om hva ICDP er: