Habitatkartlegging og planlegging av tiltak for sjøørret i Bådalselva og Baeelva

Averøy kommune har fått finansiering på 100 000 kr fra Møre og Romsdal fylkeskommune til habitatkartlegging og planlegging av tiltak for sjøørret i Bådalselva og Baeelva. Norsk institutt for naturforskning NINA skal utføre oppdraget.

Prosjektet går ut på å finne vandringshindringer for sjøørret i vassdragene samt å kartlegge behov for biotopforbedrende tiltak.

Tiltakene med utbedring av vandringshindringene og de biotopforbedrende tiltakene grupperes i følgende kategorier:

1. Stor effekt - rimelig kostnad

2. Stor effekt - kostbart tiltak

3. Liten effekt - rimelig kostnad

4. Liten effekt - kostbart tiltak.

Sluttrapporten blir ferdig innen nyttår. Rapporten blir et grunnlag for å søke om nye midler for å utføre tiltakene.

Fotoet er fra Myrsetvatnet. Kanskje kartleggingen finner ut om sjøørreten kommer seg helt opp dit.