Årsberetning 2023

Da er årsberetningen for 2023 klar for politisk behandling, og den fortjener oppmerksomhet! Årsberetningen er et lettlest dokument som beskriver hva hver enkelt enhet i kommunen vår har ansvar for i sin daglige drift, spesielle tema og prosjekter som de har jobbet med, hvilke resultater de har oppnådd - og noen utfordringer. 

Formannskapet skal behandle årsberetningen 30. april og kommunestyret 13. mai. For meg som kommunedirektør er årsberetningen et dokument jeg er svært stolt av, og som jeg ser fram til å få tilbakemeldinger fra våre folkevalgte på. 

Årsberetningen 2023 for Averøy kommune viser en organisasjon som får det til! Det er ledere og ansatte som hver dag jobber for gode tjenester til innbyggere og lokalsamfunn. Det er et stort og kvalifisert lag som jobber målrettet, er motiverte og innovative.

Lang liste over gode resultater i 2023

Årsberetningen fra alle avdelinger viser engasjement og stolthet over oppgavene og resultatene. Kommunestyret har all grunn til å være stolte av det kommunen som helhet står for, tydelige mål og styringssignaler gir resultater. Det er svært motiverende å jobbe i en organisasjon som leverer resultater som punktlisten under viser (listen er ikke uttømmende):

  • Folketallsvekst på 83 personer og Averøy er den tredje største kommunen på Nordmøre.
  • Det er gjennomført mange gode tiltak innen kommunenplanens fokusområder; for trygghet, tilhørighet og fellesskap, kultur og ungdom, næringslivet, kommunesenteret og bygdene. Tilskudd fra samfunnsutviklingsfondet har bidratt til bolyst og aktivitet i hele kommunen. 
Ungdomsfiske er godt forankret i kommuneplanen. Nordmøre fiskebåt
  • Sommerjobb for ungdom og ungdomsfiske er to meget populære tiltak med svært gode erfaringer. 
  • Et mangfold av kulturtiltak og et bibliotek i særklasse. Svært aktiv og profesjonell kulturskole som gir barn, unge og voksne ferdigheter og opplevelser gjennom undervisning og prosjekter, helt i samsvar med nasjonale mål om «Kulturskole 3.0».
  • Revidert temaplan for idrett og fysisk aktivitet vedtatt, med visjonen «Aktivitet for alle». 
  • Anlegg i kommunen fikk innvilget spillemidler for nesten 4 millioner kroner og over 300 000 til kulturbygg og det ble saksbehandlet nye søknader for 2024 for over 9 millioner kroner.

 

  • Frivilligheten flytter fjell – i alle fall et skolemuseum! Godt samarbeid mellom frivillige og kommunen.
  • Innkjøp av elbiler i hjemmetjenesten – bra for tjenesten, kommuneøkonomien og klima/miljø. 
  • Averøy er i særklasse når det gjelder søppelrydding og strandrydding.
Kommunepsykolog Hektor Hovgaard, familieveileder Laila H, Thomassen og koordinator Marte R. Vassli gikk i bresjen for etablering av psykisk helseteam for barn og unge
  • Laget rundt barn og familier, der forebygging er utgangspunktet. Averøy er foregangskommune på området, og har fått tilskudd til å etablere gode modeller og systemer. Vi har kompetanse som blir etterspurt og samarbeider godt med andre kommuner i regionen.
  • Barnehager som er blant topp ti på Nordmøre når det gjelder hvor fornøyd foresatte er med hvordan barna har det i barnehagen. Gode barnehager er god forebygging, utdannelse og dannelse.
  • Averøyskolen med nye barneskoler og uteområder som legger til rette for lek og læring. Skolene har godt læringsmiljø som utgangspunkt for sitt store og viktige oppdrag. 
  • Ved Bruhagen barneskole er det etablert et spesialpedagogisk team som jobber med utviklingsarbeid, et arbeid som vil komme hele Averøyskolen til gode. 
  • Folkehelse og livsmestring er styrket med Robust ungdom/barn og foreldreveiledning.

 

Robuste barn - kick off - Klikk for stort bildeRobuste barn - kick-off for ansatte i barneskolene Hektor Børdal Hovgaard
  • Ungdomsskolen fikk gjennomført eksamen igjen (etter pandemiår uten). Resultatene fra elevundersøkelsen viser hvor viktig og riktig det er å jobbe med psykisk helse. Ungdomsskolen ligger langt over snittet i landet på spørsmål om hvor fornøyd elevene er med skolehelsetjenesten. 
  • Helse- og omsorgstjenester som har fått nasjonal oppmerksomhet for Averøymodellen med positive effekter for både rekruttering, arbeidsmiljø og kvalitet. Averøy har også fått nasjonal oppmerksomhet for å være gode på bruk av velferdsteknologi. Det er god og tverrfaglig kompetanse i tjenestene for forebygging, livsmestring og pleie.

 

  • Tildelingstjenesten melder om at antall overliggerdøgn på sykehus er redusert. Vi har god kvalitet i saksbehandling og vurdering av tildeling av tjenester og planarbeid. Koordinering er også et sentralt arbeid i denne tjenesten. 
  • Gjennom Husbankens program KOBO har vi  fått et godt verktøy og oversikt over kommunale og leide boliger.
  • Gjennomgang av oppgaver og organisering av helse- og omsorgstjenestene har vært nyttig og nødvendig for å rigge tjenestene for både nåtid og framtid. For Botjenesten har arbeidet resultert i oppdeling av soner, mye godt kvalitetsarbeid og vellykket rekruttering. Enheten har redusert sykefraværet i løpet av året og fortsetter for fullt i 2024 – med ytterligere tiltak for å legge til rette for nærvær og gradert jobb.
  • Vi jobber for god psykisk helse for alle – Averøy har en kommunepsykolog som over tid har bidratt til god kvalitet og oppmerksomhet på faget, både når det gjelder barn og unge, voksne og for kommunen som arbeidsgiver. Det er etablert gode strukturer, kompetanseheving og synlige resultater. 
  • Legesenteret ble kommunalt og med dette grepet kan vi avlyse fastlegekrisen i Averøy. 
  • Vi har et sykehjem som gir sine beboere gode helsetjenester, trygghet og trivsel. Utfordringen som har vært med heishavari viser hvor løsningsorienterte og fleksible ansatte er. Sykehjemmet har håndtert et økt antall korttidsopphold og har høyt helsefaglig fokus. 
  • Vi er med i Interkommunalesamarbeid som fungerer godt. 
  • Kvalitetsforbedring i arbeidet med internkontroll/HMS.
Kirsti og Kateryna i nye lokaler integreringstjenesten - Klikk for stort bildeKirsti Guvsám og Kateryna Rangøy i integreringstjenesten bosatte 90 ukrainske flyktninger i 2023.
  • Integreringstjenesten bosatte 90 flyktninger i løpet av året. Lokalsamfunnet har stilt boliger til disposisjon, barna har fått barnehageplass og skoletilbud. 
  • Lav arbeidsledighet.
  • Gode resultater (over landssnittet) på undersøkelser om medarbeidertilfredshet og god rekruttering i hele organisasjonen. Spesielt gledelig for helse- og omsorgstjenestene, der rekrutteringsutfordringene er størst, der vi også ser at sykefraværet er redusert.
  • Etterslep og saksbehandlingstid er redusert etter vellykket rekruttering plan og utvikling.
  • Utbedring av vannskade Kårvåg bofellesskap, bytte av flomlysanlegg kunstgressbanen og utbedring av garderober/toaletter (ungdomsskolen).
  • Et enestående samarbeid med private vannverk i en krisesituasjon: Håndtering av situasjonen med havarert vannbehandlingsanlegg Folland vannverk.
  • Vellykket oppstart og drift av Kårvåg barneskole.

Årsberetningen beskriver også noen utfordringer:

  • Økonomiske utfordringer med negative netto driftsresultat og dermed ikke oppnådde økonomiske måltall og lite fondsreserver.
  • Økning i antall ressurskrevende brukere.
  • Høyt sykefravær i noen enheter.
  • Boliger til sårbare grupper, boligsosialt arbeid.
  • Økning i søknader om økonomisk sosialhjelp og behov for gjeldsrådgivning.
  • Større press på psykiske helsetjenester og individuell oppfølging, økning i skolevegringssaker og alvorlighet i enkeltsaker. Problemer i forhold til atferd – spesielt i barneskolen. Økning i andel barn som har spesialpedagogiske tiltak.
Det ble mye bæring og ekstra koordinering da heisen på sykehjemmet havarerte i 2023, sier de tre foran heisen: Hilde Ormset, Line Farstad og Ida Skjelvik. Anni Jensen
  • Avvik som må lukkes etter tilsyn fra Arbeidstilsynet. Det gjelder Gammelveien 15, brannstasjonen og sykehjemmet. Botjenesten og Bremsnes barnehage melder også om bygningsmessige behov for utbedringer.
  •   Utenforskap – unge mellom 16 – 30 år (arbeid og utdanning) og innvandrere (deltakelse i frivillighet, lokaldemokrati).
  • Forsinkelse i planprosesser pga lang ventetid på rapporter etter arkeologiske undersøkelser.
  • Mange ulovlighetssaker å følge opp.

 

Dette er utfordringer vi til daglig jobber med, har planer for eller som må løses gjennom politiske prioriteringer nasjonalt og lokalt. 

FNs 17 bærekraftsmål går som en rød tråd gjennom de oppgaver Averøy kommune har som tjenesteleverandør, samfunnsutvikler, demokratisk arena og myndighetsutøver. 

FNs 17 bærekraftsmål FN