Årsberetning 2023

NAV Averøy

NAV Averøy har ansvaret for Arbeids- og velferdsetatens tjenester i Averøy kommune.  Vi er et partnerskap som leverer både kommunale og statlige tjenester. Vårt overordnede samfunnsoppdrag er å bidra til sosial og økonomisk trygghet, og fremme overgang til arbeid og aktivitet. 

Wenche Halse - Klikk for stort bildeWenche Halse

Bærekraftsmål:

Vårt samfunnsoppdrag favner flere bærekraftsmål. NAV Averøy har særlig fokus på følgende bærekraftsmål:

1. Utrydde fattigdom: utdanning, arbeid, integrering, trygge og gode boforhold, helsetjenester og inkludering i fritidsaktiviteter.

4. God utdanning: Tilgang på relevant kompetanse vil være avgjørende for omstillingsevnen i samfunns-, nærings- og arbeidsliv, og bidrar til varig tilknytning til arbeidslivet.

8. Anstendig arbeid: Bærekraftig velstandsvekst fordrer at så mange som mulig deltar i arbeidslivet. Unge under 30 år, er prioritert med forsterket oppfølging.

10. Mindre ulikhet: Andelen av befolkningen som lever i vedvarende lavinntekt er økende. De foregående årene med tiltak i forbindelse med Corona, etterfulgt av krig i Europa. Energikrisen gir konsekvenser både lokalt og globalt. V. Vi skal prioritere innsatsen mot grupper som er, eller er i, risiko for å leve i vedvarende lavinntekt.

11. Bærekraftige byer og lokalsamfunn: Dele kunnskap om lokale levekårsutfordringer

17. Samarbeid for å nå målene: Videreutvikle det sektorovergripende samarbeidet med offentlig og privat sektor for å iverksette god og helhetlige tjenester.

Samfunnsoppdraget vårt bygger hovedsakelig på følgende lover

•    Lov om arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV- loven)
•    Lov om folketrygd
•    Lov om arbeidsmarkedstjenester
•    Lov om sosiale tjenester i NAV

Vårt hovedfokus og prioritering skal rettes særlig mot unge under 30 år med nedsatt arbeidsevne/ ikke fullført utdanning, innvandrere (flyktninger), samt personer på arbeidsavklaringspenger. 
Vi må også gjøre vurderinger ut ifra helhetssituasjonen til de prioriterte gruppene, slik at de som trenger det aller mest prioriteres av disse. Vurderinger ut ifra kompetanse, arbeidstilknytning, sosiale forhold og alder vil også være av betydning for hvor innsatsen vår skal rettes.

Det er gjerne sammensatte problemstillinger på tvers av helse, økonomiske, sosiale, demografiske og samfunnsmessige forhold som krever tverrfaglig oppfølging, hvor vi er avhengige av å samarbeide bredt for å lykkes med både interne og eksterne samarbeidspartnere.
 

Oppsummering av 2023

Det er et klart økende behov for både sosiale tjenester og økonomisk sosialhjelp i kommunen. Vi ser også at det er mer komplekse og omfattende hjelpebehov. Samtidig er bosetting og stønadsutbetaling til flyktninger et område som krever mye av ressursene til NAV- kontoret.  Dette påvirker kvaliteten av de andre tjenestene vi gir. 
Samtidig med økende sosiale og økonomiske utfordringer i befolkningen, stilles det større krav, med hyppige endringer i lover og forskrifter for å søke å kompensere og avhjelpe situasjonen, og tjenestene til NAV er presset. 
Behovet for økonomisk råd og veiledning samt gjeldsrådgivning øker som forventet også i 2023. Nye grupper som ikke har hatt behov for tjenester fra NAV kommer til grunnet økende renter og utgifter. Særlig nyetablerte er sårbare for rente- og prisøkninger.

Statsforvalteren førte tilsyn med kartlegging av barns behov ved søknad om økonomisk stønad høsten 2023, vi fikk pålegg som vi jobber med å oppfylle fram mot sommeren 2024. Vi har jevnlig dialog med statsforvalteren i arbeidet. For 2024 skal det gjennomføres landsomfattende tilsyn med tjenesten økonomisk råd og veiledning.

Tall og utvikling, sosiale tjenester

ÅrStønadsmottakereStønadsmottakere under 30 årRegistrert med barnSøknader/ vedtak
20211373629453
20221994642780
202326264521090
Prosentøkning 2021- 202391%78%80%140%

Kvalitetsarbeid

Vi har tett samarbeid på tvers av kommune, fylkeskommune, stat, og privat næringsliv. Tverrsektorielt samarbeid er viktig for utvikling av både kompetanse og av tjenestene. Vi har samarbeidsavtaler med relevante offentlige etater.

Faglig utvikling er en kontinuerlig prosess som foregår både i det daglige og i mer strukturerte former gjennom ukentlig kompetanseoppdateringer via teams, fagnettverk og gjennom fagsamlinger. Kompetansekartlegginger og prosesser i kompetanseutvikling er en del av driften.

 Vi har egne gruppeveiledere som har kompetanse på gruppeveiledning, og samarbeider med fagpersoner på fylket som koordinerer kompetansebehov og utvikling på området.

Lederforankring er viktig for faglig utvikling, og leder deltar i fagnettverk om det er kapasitet. Leder deltar også i lederutviklingsprogram.

Utfordringer

Vi løser mange komplekse oppgaver innenfor et stort arbeidsområde og med to styringslinjer. NAV har vært igjennom mange endringer i løpet av de siste årene, og det stilles nye krav til både oss som jobber i NAV, til innbyggerne og til samarbeidspartnere. Det er gjort store endringer i organiseringen sentralt på statlig side i NAV med bakgrunn i strammere rammer, og vi ser for oss at det er behov for å gjøre enda større grep rundt organisering og effektivisering.

 Samfunnsbildet er preget av uro, vi kan vente økte utgifter og levekårsutfordringer, økt polarisering og hyppigere politiske skifter. Det blir viktig å kunne omstille seg raskt endrede behov og raske skifter i både organisering og arbeidsmåter.

Det oppleves til tider vanskelig å nå fram med enkle forslag som kan føre til bedre ressursutnyttelse, noe som vi ser på som en veldig stor utfordring.

Arbeidsmiljø

Vi arbeider for å ha et arbeidsmiljø som er preget av tillit, motivasjon og samarbeidsvilje. Kompetansedeling skjer hele tiden i det daglige arbeidet, mellom kollegaer individuelt og i grupper. Å være trygge på hverandre og forventninger i jobben er avgjørende, sammen med rom for å løse oppgavene på en god måte.

Alle bidrar inn i arbeidsmiljøet rundt forhold som har betydning for organisering og utvikling av kontoret.

 Vi setter pris på å ha en god og lett tone med takhøyde for å kunne være oss selv og ikke bare kollegaer. Vi liker konstruktive diskusjoner og dette bidrar til faglig utvikling.

Vi har et godt sykenærvær ved kontoret, det er et felles ansvar å sørge for at kollegaer synes det er lett å komme på jobb selv om en ikke kan yte 100%. Å ha kollegaer som møter en med omsorg og forståelse er viktig for å skape et godt sykenærvær på arbeidsplassen.

Det fysiske arbeidsmiljøet imøtekommer i liten grad dagens krav til utforming og behov, og vi er veldig klar for å komme oss inn i moderne lokaler som lettere kan endres etter behov og tilpasses nye måter å arbeide på for framtiden.

Budsjett og regnskap 2023

År2023
Budsjett 10 551 705         
Regnskap12 048 247         
Resultat-1 496 542
ÅrsverkKommune:  3
Stat: 5,3