Årsberetning 2023

Kommunedirektør

Kommunedirektøren er øverste administrative leder og leder den samlete kommunale administrasjonen, med de unntak som følger av lov, og innenfor de instrukser, retningslinjer eller pålegg kommunestyret gir. Hovedoppgavene er strategisk ledelse og planlegging, oppfølging av politiske vedtak, organisasjonsutvikling og samordning av kommunens virksomhet, oppfølging av enhetslederne, informasjon, beredskap, plan- og prosjektarbeid, samarbeid med og saker til de politiske utvalgene, politikere og samarbeidspartnere utenfor kommunen.
Kommunedirektøren har rett til å møte og tale i alle politiske utvalg, unntatt kontrollutvalget. Kommunedirektøren skal påse at saker som legges fram for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet og gir et faktisk og rettslig grunnlag for å treffe vedtak. Kommunedirektøren har det løpende personalansvaret for den enkelte, inkludert ansettelse, oppsigelse, suspensjon, avskjed og andre tjenstlige reaksjoner, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Kommunedirektør Berit Hannasvik - Klikk for stort bildeKommunedirektør Berit Hannasvik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2023 høydepunkter

  • Gjennomgang av organisering og oppgavefordeling i helse- og omsorgstjenestene.
  • Etablerte arbeidsgruppe og mandat for plan for forebygging av omsorgssvikt og atferdsvansker.
  • Gjennomføring av kommune- og fylkestingsvalg og folkevalgtprogram, i tillegg til en krevende budsjettprosess.


Dette er vi gode på

Planarbeid, styringsdokumenter og gjennomføringskraft. Flat organisasjonsstruktur der kommunedirektøren er tett på hver enkelt enhetsleder er først og fremst en styrke for å forstå og ta bestemmelser ut fra et helhetsperspektiv. Vi har svært dyktige ledere og ansatte, god kommunikasjon, lagfølelse og arbeidsmiljø i kommunen vår. Kontroll, god rapportering og resultatoppnåelse. Averøy kommune har ledere som er opptatt av at ansatte skal være motiverte, får bruke og utvikle sin kompetanse, jobbe selvstendig, oppleve mestring og få anerkjennelse. Godt samarbeid mellom administrasjon og politikk, lojalitet til og rask iverksetting politiske vedtak. Vi har avklarte fagområder og roller, samtidig som vi er fleksible generalister og trygge på å ta utfordringer.

Utfordringer

Som de fleste generalistkommuner utfordres vi ved at vi har små fagmiljø, som gjør oss sårbare, både i daglig drift og i gjennomføringen av større prosjekter, da resultatene er svært avhengig av stabilitet, tverrfaglighet og samarbeid. Krav til kontroll, rapportering, tilsyn og nye oppgaver utfordrer kommunens kapasitet og økonomi.

Kvalitetsarbeid

I 2023 har vi gjort en målrettet innsats for å styrke internkontroll og HMS-arbeidet i hele kommunen. Det ble gjennomført en såkalt Modenhetsanalyse og det ble utarbeidet handlingsplaner i flere av enhetene. Dette arbeidet skal være kontinuerlig med årshjul overordnet og for hver enkelt enhet. ROS-analyser er også vesentlig i dette arbeidet. Se ellers vedlegget «Ledelsens gjennomgang» for å se kvalitetsarbeidet i kommunen oppsummert. Vi skal fortsatt styrke dette arbeidet i 2024. Kommunen benytter systemet Compilo i sitt kvalitetsarbeid, og legger all dokumentasjon: styringsdokumenter, årshjul, rutiner og dokumenter inn her. Videre blir avvik registreres, behandlet og lukket i systemet. Se ellers vedlegget «ledelsens gjennomgang».

Arbeidsmiljø

Det ble satt sammen nytt arbeidsmiljøutvalg høsten 2023. Utvalget har 8 medlemmer som er likt fordelt fra arbeidsgiver- og arbeidstaker. Bedriftshelsetjenesten og hovedverneombud er også representert i utvalget. Utvalget skal jobbe for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i organisasjonen. Se ellers egen årsrapport fra utvalget. Ledergruppen har jobbet tett opp mot egne resultater fra 10-faktor-undersøkelsen fra 2022 og laget egen handlingsplan for ledere. Årets lederseminar hadde kompetanse og rekruttering som tema. Dette handler i stor grad om hvordan Averøy kommune vil være som arbeidsgiver: Tiltrekke og beholde kompetanse + motiverte og produktive ansatte + godt omdømme = lønnsomhet. Vi har også hatt psykisk helse på dagsorden i organisasjonen, med «tankevirus»-seminar for både ledere og ansatte.

Resultater og arbeid med mål og strategier i kommuneplanen

Kommuneplanen «Averøy 2032» har fire fokusområder:
• Trygghet, tilhørighet og fellesskap
• Kultur og ungdom
• Næringsliv
• Kommunesenteret og bygdene
Samfunnsutvikleren har et særskilt ansvar for oppfølging av kommuneplanen og koordinerende oppfølging av FNs bærekraftsmål i kommuneplanen. Arbeidet med de fire fokusområdene går over i hverandre, noe som oppsummeringen under viser.

Trygghet, tilhørighet og fellesskap

Det ble bevilget kr. 150.000, - av samfunnsutviklingsfondet til sju ulike gode tiltak rundt om i kommunen. Midlene har fortrinnsvis gått til å bygge opp under kommunens omdømme og innbyggernes identitet, samt skape øke bolyst og bokvalitet i lokalsamfunnet. Det er et populært fond som bidrar konstruktivt til samfunnsutviklingen.

På miljøsiden foregår det flere samarbeidsprosjekter på Nordmøre og Averøy deltar aktivt. Vi er med i Klimanettverk Nordmøre, følger KS’ bærekraftsfredag og deltar i Møre og Romsdal fylkeskommunes fagsamlinger og workshops for bærekraftsatsningen i fylket. Vi har deltatt på fagsamling med Miljødirektoratet og fulgt en nettbasert kursrekke. I 2023 har vi hatt et særlig søkelys på Livet under vann og er i gang med profesjonell plastrydding på Henda finansiert gjennom Rydd Norge 1, Handelens miljøfond, plastpostefondet. Det er bevilget midler til området Sveggen og Ekkilsøya for profesjonell rydding i 24 og 25. Den profesjonelle ryddingen kommer i tillegg til innsatsen frivillige gjør i Averøy gjennom Stikk UT og plukk!

Kommunens fossile biler innen er nå erstattet med 25 elbiler i enhetene hjemmesykepleien, tildeling, Helse og forebygging og bo tjenesten. Det er utarbeidet klimaregnskap og vedtatt klimamål.

Kultur og ungdom

Sommerjobb for ungdom: Kommunestyret bevilget 200 000 kroner til formålet og våre enheter fikk gleden av å ha ungdommer inn på ordningen. Jobbtilbudet fungerer godt, og gir ungdom muligheter til å bli kjent med arbeidsliv i offentlig sektor. Averøy kommune gjennomførte Ungdomsfiske 2023 sammen med Ungdomsfiske Nordvest. Igjen ble det gjennomført med stor suksess. Tilskudd fra Kontantkassa bidrar til at deltakelse i fritidsaktiviteter skal være uavhengig av privat økonomisk situasjon. 90 utbetalinger i 23.
Samarbeidsavtale med Møre og Romsdal fylkeskommune om satsing på UNG kunst og kultur. Avtalen gir økonomisk støtte og fører til større satsning på kunst- og kulturaktiviteter for ungdom. Seks prosjekter ble gjennomført i 23. Biblioteket har i løpet av 2023 økt aktivitet med små og store arrangement og tiltak mot både barn og unge og voksne målgrupper. Averøy har fått sin egen litteraturkiosk. Den er plassert i rådhusparken.
Medvirkning og tilrettelegging for kulturhistoriske og naturbaserte opplevelser og aktiviteter: Stikkut; Kvernes kulturområde; Kystpilegrimsleden; Atlanterhavsveien; Bremsneshatten; Veiledning og støtte til flytting av skolemuseet; Driftsavtaler med ulike lag og organisasjoner knyttet til friluftsområder.
Godt samarbeid med Averøy idrettsråd. Vedtatt ny temaplan for idrett, fysisk aktivitet og påbegynt friluftslivet ferdselsåre.

Næringsliv

Ni bedrifter mottok til sammen 455.000, - i støtte fra Averøy kommunes næringsfond. I tillegg ble det tildelt 120.000, - i markedsavklaringsmidler fra kommunens Hoppid-fond til fire gründere. Rådgiver samfunnsutvikling har holdt fokuset på samskaping mellom kommune, næringsliv og frivillighet. I 2023 ble Averøy valgt til én av fem nasjonale GNIST-kommuner med prosjektet Varde. I ti måneder jobber kommunen sammen med Natural State, Sol-Is arkitekter, AN:NA design og Growlab om bærekraftig stedsutvikling. Næringsfrokost i samarbeid med Kristiansund og Nordmøre næringsforening (KNN). Gründerkaffe i samarbeid med Vindel. Planarbeid, veiledning og saksbehandling. Aktivt eierskap i Nordmøre fiskebåt og arbeidet med å få flere kvinner i næringen. Påkobla og engasjert i etableringen av Campus Kristiansund.

Kommunesenteret og bygdene

Prioritering av tiltak i kommunesenteret. Samarbeid med fylkeskommunens tettstedsprogram. Representert i casestudie om mikrourbanisme på norsk. Holdt innlegg på Transportøkonomisk institutt om erfaringer med mikrourbanisering i Bruhagen. Renovering av Rådhusparken: Heller, lyktestolper og benker er gitt til frivillige organisasjoner i kommunen. Mesteparten av arbeidet er utført. Skulptur og møbler kommer i 24. Engasjert arkitekt for å tegne ut flerfunksjonell skulptur. Gjennomført flere kunstutstillinger i Rådhuset. Sjakkspill som engasjerer. Pepperkakebygda 23.

Kvalitet i samfunnsutviklingen

  • Samskaping: Viktigheten av likeverdig samarbeid der vi alle kan bidra inn for å skape et bedre samfunn.
  • Kunnskapsgrunnlag: Tilstrekkelig kunnskap og innsikt før vi aksjonerer.
  • Balanse mellom gode planer og faktiske aksjoner – det må skje noe; vi må se resultater. Her er det viktig at vi er gode på å løfte opp det vi faktisk alt har fått til og levert på, selv om vi kjenner på at vi skulle gjerne ha levert enda mer.
  • Synliggjøring: Viktig å feire resultater og å hedre de som hedres skal. Averøy får regional og nasjonal oppmerksomhet for sitt gode arbeid.

 

Budsjett og regnskap 2023

År  2023
Budsjett9 045 705
Regnskap10 468 102
Resultat-1 422 397
Årsverk7