Årsberetning 2023

Hjemmebaserte tjenester

Hjemmetjenesten i Averøy omfatter
 

•Hjemmesykepleien
•Hjemmehjelp
•Ladevangen omsorgssenter (LOS)- døgnbemannete omsorgsboliger for personer med kognitiv svikt
•Langøy boligfellesskap (LBF – døgnbemannete omsorgsboliger
•Psykisk helse og rus
•Furuveien – døgnbemannet bolig knyttet til ressurskrevende bruker
•Mestringssenter
•Mestringssenter UNG
•Fysioterapi
•Ergoterapi
•Hjelpemiddelteknikker
•Demenskoordinator
•Kreftkoordinator
•Innsatsteam
•Støttekontakt
•IT-teknikker
•Farmasøyt

Alle har ulike arbeidsoppgaver og arbeidsområder.

Gun Towe Andersson - Klikk for stort bildeGun Towe Andersson

Felles mål er at brukerne skal kunne ha et meningsfylt og aktivt liv, oppleve mestring, bo hjemme så lenge bruker ønsker det/er forsvarlig ved hjelp av god tilrettelegging og tverrfaglige tjenester, samt drive forebyggende og rehabiliterende tilbud. Hjemmetjenesten omfatter ulike tilbud som til sammen gir helhetlig omsorg både fysisk, psykisk og sosialt. Dette får vi til gjennom stor fleksibilitet og omstillingsevne.

 

 

 

 

 

 

 

 

2023

2023 ble et år med planlegging av omorganisering av alle tjenestene i PLO, noe som medførte en del kartlegging og undersøkelser blant de ansatte. Samtidig har vi hatt fokus på at brukerne ikke skal bli berørt av denne prosessen, slik at de fortsatt føler trygghet og tillit til hjemmetjenesten.

Hjemmesykepleien

Tjenestens art krever at vi følger med på utviklingen både medisinsk og teknologisk. I år har vi mange nyansatte med ulik erfaring og kompetansebakgrunn. Det er positivt med nye ansatte, men det krever også at de får god opplæring og veiledning, slik at de er godt rustet til jobben.
Hjemmesykepleien har også i år hatt mange brukere som har fått terminalpleie i hjemmet. Dette har vi god kompetanse på.

Utfordringer: Enheten er fragmentert i flere ulike avdelinger, og det kan til tider være utfordrende å nå ut til alle med tilstrekkelig og riktig informasjon. Vi bruker Teams som kommunikasjonsverktøy, og dette fungerer bra.
Arbeidsmiljø: Tjenesten har mange ansatte, og alle har fagutdanning. Mange har videreutdanning i tillegg. Dette gir et sterkt fagmiljø, men også mange sterke meninger. Dette kan innimellom føre til faglige diskusjoner, men alle føler likevel trygghet i å være tilknyttet et stort fagmiljø.
Tjenesten har de to siste årene benyttet langvakter i turnus, med arbeid hver 4.helg. Dette i tett samarbeid med de ansattes ønsker, og HTV for de ulike forbundene. Etter overgangen til langvakter har sykefraværet gått ned fra 17% ved oppstart til rundt 7%, og det ligger stabilt på dette nivået. Dette har også vist seg å være et effektivt rekrutteringsverktøy, og tjenesten har i dag ingen ledige stillinger.
Mål: opprettholde tjenestens gode renommé med faglig gode tjenester ut til brukerne. Alle ansatte og vikarer skal føle seg trygge gjennom opplæring, internundervisning og sertifisering.

Hjemmehjelp

Gjennom årene har vi ansatt mange ufaglærte hjemmehjelpere. Disse har blitt ansatt med krav om å ta utdanning som helsefagarbeidere, noe de har gjennomført. Etter hvert som de har fullført utdanningen, har de gått over i ledige stillinger som helsefagarbeidere. Vi har derfor fremdeles utfordringer med å bemanne denne tjenesten, da det i dag også er utfordrende å få tak i ufaglært kvalifisert arbeidskraft.

Ladevangen omsorgssenter (LOS)

Vi har kjørt et prøveprosjekt i 2023, hvor en av leilighetene har blitt brukt til avlastning. 4 beboere har rullert på denne leiligheten, og hatt opphold hver 4.uke. Dette har fungert godt, med gode tilbakemeldinger fra både brukere og pårørende.
Med bakgrunn i gode erfaringer med langvakter i hjemmesykepleien, har de ansatte fremsatt ønske om å få prøve ut langvakter også på LOS. Langvaktturnus LOS startes i januar 2024.
LOS har tatt i bruk digitale tilsyn, som innebærer at den som er på vakt kan utføre tilsyn digitalt uten å måtte gå inn på beboerens rom. Dette er et supplement til fysiske tilsyn, og det er gitt grundig informasjon, samt innhentet samtykke i forkant fra beboer/pårørende. Dette har vist seg å være en god investering hvor nattevaktene har bedre oversikt over beboerne uten å måtte forstyrre dem unødvendig. Det oppleves at beboerne har bedre søvnkvalitet og ro.

Langøy boligfellesskap (LBF)

Bofellesskapet har siden pandemien fungert som et mini-sykehjem, med beboere med relativt høyt omsorgsnivå. Bemanningen har derfor vært høyere enn tidligere. I forbindelse med budsjett for 2024 ble det vedtatt at Langøy Boligfellesskap skal være uten fast bemanning, og dette har naturlig nok skapt mye usikkerhet og frustrasjon både blant ansatte og beboere/pårørende.

Psykisk helse, mestringssenteret UNG

2023 har vært et år med store endringer i tjenesten. Mange nye henvendelser la et stort press på tjenesten, i tillegg til enkeltbrukere med store sammensatte behov. Det ble derfor i løpet av året opprettet et døgntilbud knyttet til enkeltbruker.
Arbeidsmiljø: Tjenesten har meget god rekruttering av fagfolk, og alle stillinger (også de nyopprettede) er i dag besatt av personer med riktig kompetanse.
Henvendelser: Som årene før, har vi mange søknader inn til tjenesten. 2022 hadde vi 150 nye henvendelser, i 2023 ble det til sammen 180. På grunn av kapasitetsutfordringer var det i perioder ventelister.
Vi har stor aktivitet i tjenesten, og stort behov for riktig, tverrfaglig kompetanse. To ansatte har i år tatt utdanning i kognitiv terapi, og vi satser mye på opplæring og bruk av digitale verktøy og kurs. Vi har hatt kurs i Bekymringsmestring og IMR, og får gode tilbakemeldinger på dette.
Vi har hatt tilnærmet normal drift på dagtilbudet vårt, Mestringssenteret. Det har vært rolige dager med prat og sosiale aktiviteter inne på Mestringssenteret, men det har også vært klatring, aking, baking, tur og div annet.
Avdelingen har godt samarbeid med FACT, kommunepsykolog, kriseteam, politi, Nav, helsestasjon/skolehelsetjeneste, boteneste, hjemmetjeneste, legesenteret og spesialisthelsetjenesten.
Mål for avdelingen er å prioritere forebyggende arbeid. Å kunne øke livskvalitet og mestringsevne, motvirke isolasjon og ensomhet, samt lindre og behandle psykiske lidelser.

Fysioterapitjenesten

Fysioterapitjenesten er en aktiv tjeneste som har økt sine tilbud ut til brukerne. De har økt gruppetilbudene fra 5 til 6 pr uke, noe som gjør at flere kan benytte seg av tilbudet. Det planlegges også oppstart av Parkinsons gruppe i 2024, og alle ansatte har vært på kurs. Det er nå 3 ansatte i 100% stilling, en i 70 %, i tillegg til turnusfysioterapeut.
De ansatte jobber både på sykehjemmet, poliklinisk og med hjemmeboende.
Utfordringene er mangel på nok og gode lokaler, men dette vil løse seg i 2025 når tjenesten flytter til Bremsnesskolen.
Fysioterapitjenesten har fått tilgang på arbeidsbil, noe som oppleves positivt for tjenesten.

Ergoterapi/hjelpemiddelteknikker

Ca. 12 % av innbyggerne er brukere av denne tjenesten. En stor del av hjelpemidlene lånes ut via NAV. I tillegg har vi kommunalt lager, med korttidsutlån. Tjenesten har kort responstid, noe som medfører kortere liggetid på sykehus/sykehjem. Tjenesten har stort fokus på bruk av velferdsteknologi.
Arbeidsmiljø: Stor mangel på egnede lokaler, men dette vil løse seg i 2025, når tjenesten flytter inn i nye lokaler i Bremsnesskole
Mål: At alle skal kunne være aktivt deltagende i eget liv, samt legge til rette for at alle skal kunne bo hjemme så lenge som mulig. Så stor andel som mulig av tjenesten skal leveres digitalt.

Demenskoordinator

I 2023 var det 79 brukere hvor 21 var nye henvisninger. Det er variabel grad av kognitiv svikt, men flere av ny henvisningene hadde ikke mottatt tjenester fra kommunen tidligere. Dette medfører at disse brukerne ofte allerede har et stort hjelpebehov når de får kontakt med demenskoordinator.
Det er to møter i året med fastlegene. En utfordring vi ofte møter er at vurdering av førerkort ikke følges opp annet enn med muntlig beskjed dersom det blir fratatt bruker. Dette skaper stor bekymring og frustrasjon hos pårørende så dette må det jobbes med fremover. Tap av førerrett en stor inngripen, men samtidig er det ei viktig vurdering for både bruker, pårørende og samfunnet.
Kompetansehevende tiltak: opplæring av personale med demensomsorgens ABC. Demenskoordinator skal bistå med refleksjonsgrupper på skjermet avdeling sykehjem. Faste møtepunkt med tildelingsenheten er avtalt.
Pårørendeskole: ble ikke nok aktuelle påmeldte i 2023, men blir startet vår 2024.
Videre plan: dagsentertilbud må bygges opp for å gi ett mer differensiert tilbud til de som trenger det. Uansett diagnose eller alder. Agenda frem til sommeren er å lage ett slags pakkeforløp for tjenestene. Det må forventes at dagtilbudet tas imot som ett tilbud/tiltak overfor pasient og brukere slik at man starter på lavest mulig trinn. Avlastningsplasser er det få av og vi kan ikke tilby dette til alle som ikke ønsker å prøve dagsenter.

Kreftkoordinator

Kreftkoordinator er nå ferdig med sin videreutdanning, og det har blitt mer rom for fokus på forebygging hos pasientgruppen, samt oppfølging av ansatte i hjemmetjenesten som til tider står i krevende situasjoner ifm. terminalpleie og dødsfall. Debrifing er satt mer i system, og det jobbes fremdeles med å innkjøre gode rutiner på området.
Samarbeidet med Kristiansund kommune i forhold til dialogkafe er opprettholdt, men det jobbes nå også med mulighetene for å møte ulike behov i egen kommune. "Friskliv og mestring" er blant områdene med stort forbedringspotensial, og ulike ideer er i prosess.
Hjemmetjenesten har hatt en god del nyansettelser, noe som har gitt en økt forespørsel etter internundervisning og veiledning i regi av KK. Palliativ plan har vært et fokusområde både på sykehjemmet og hos hjemmetjenesten, og målet er at flere skal føle seg trygg på å skrive plan. I forhold til "pakkeforløp hjem for kreftpasienter" er det lagt en plan for oppfølging, men det er fremdeles ikke kommet noen henvendelser. Dette er ikke unikt for vår kommune, men noe man ser også i nærliggende kommuner. Det jobbes også med implementering av "Livets siste dager" i sykehjem og hjemmetjenesten.
I løpet av 2023 er det registrert 18 dødsfall hvor 6 befant seg på sykehjem, 7 i hjemmet og 5 på sykehus.
Videre fokus vil spesielt være videreutvikling av ulike forebyggende tilbud for kreftpasienter i kommunen, samt ytterligere samarbeid mellom KK og enhetene.

Innsatsteam

Året 2023 har vært et innholdsrikt år for innsatsteamet, med alt fra pasientoppfølginger, til forebyggende hjemmebesøk og utskiftning av kollegaer. Vi har hatt mange kartleggingsbesøk, pasientoppfølginger med blant annet trening, hjelpemiddelformidling og medisinhåndtering. Vi har også gjennomført over 100 forebyggende hjemmebesøk. I mars fikk vi for første gang sykepleier inn i teamet, denne stillingen er besluttet fjernet i forbindelse med budsjettvedtaket for 2024. Innsatsteamet per desember 2023 består derfor av fysioterapeut og ergoterapeut. Ellers har vi fått egen arbeidsbil og flyttet kontor, slik at vi nå sitter inne i gangen hos hjemmetjenesten. Vi ser frem til et nytt år med nye muligheter.

IT-teknikker

Mål: gi IT-teknisk oppfølging til alle ansatte innenfor PLO i forhold til drift, vedlikehold og opplæring i fagprogram og teknologiske løsninger. Tjenesten har base hos hjemmetjenesten.
Etter 2023 har utfordringene knyttet til å sette seg inn i nye systemer minket og hyppig bruk av systemene har gitt mye kompetanse innenfor ulike fagprogram. Det er ofte travle hverdager nå som de meste ansatte vet at det ligger en ressurs tilgjengelig som kan hjelpe ved behov.

Støttekontakt

Ensomhet og utrygghet i hverdagen, har medført et økende behov for personer som kan bistå hjemmeboende i ulike sosiale settinger. Det er utfordrende å finne rett person til rett bruker.

Farmasøyt

Det ble i 2023 ansatt farmasøyt i hjemmesykepleien. Dette tiltaket har medført en enorm kvalitetsforbedring knyttet til medikamenthåndteringen, og en bedre struktur knyttet til opplæring innenfor medikamentområdet. Målet er å sikre at interne rutiner er oppdatert og implementert hos alle ansatte til enhver tid, og at det produktet vi leverer hjem til den enkelte bruker er av høy kvalitet.
Farmasøyt har også overtatt ansvaret for implementering og opplæring knyttet til velferdsteknologi innenfor medikamentområdet.
Faglig utvikling: Farmasøyt skal fokusere på kontinuerlig kvalitetsforbedring innenfor medikamentområdet, samt ha kontakt med andre kommunefarmasøyter for å høste erfaringer fra hvordan de jobber i sin tjeneste.
Utfordringer: Det har vært en utfordring i starten å bli enig om hvordan oppgavene knyttet til medikamenthåndtering best kan fordeles mellom farmasøyt og sykepleier. Sykepleierne skal benytte mest mulig tid opp mot brukerne, men må samtidig ha tilstrekkelig kompetanse knyttet til medikamenthåndtering/medisinrom, slik at alle har nødvendig kunnskap om rutiner.
De fysiske lokalene er lite egnet som medisinrom grunnet lite plass, manglende avtrekk osv. Dette vil løse seg i 2025 ved renovering av Gammelveien 15.
Kvalitetsarbeid: Farmasøyten skal komme med forbedringsforslag der avvik oppstår, eller kan oppstå, og skal revidere alle prosedyrer for legemiddelhåndtering jevnlig.

Kvalitetsarbeid

Det jobbes kontinuerlig med tanke på kvalitetsarbeid i tjenesten i de ulike avdelingene. Dette for å sikre både ansatte og brukere en god faglig tjeneste, men også for å kunne bruke ressurser på riktig sted.

 Ansettelse av farmasøyt har vært med å bidra til høy kvalitet knyttet til legemiddelhåndtering. Farmasøyt brukes også til internundervisning av andre ansatte.

Velferdsteknologi er høyt prioritert i enheten. Tjenesten har i flere år brukt velferdsteknologi og ser nytten av det, både i form av spart tid for helsepersonell, og for å trygge og forenkle hverdagen til brukerne.

Det er opprettet Velferdsteknologi gruppe som jobber med implementering av ulike digitale løsninger.
I 2023 hadde vi en rekke nyansettelser i flere ulike avdelinger i tjenesten. Dette viser at hjemmetjenesten er et attraktivt sted å jobbe, og dette gode renommeet må vi jobbe for å opprettholde også i fremtiden. I denne forbindelse er det viktig at vi gir god opplæring til de nyansatte slik at de føler trygghet i arbeidshverdagen.

I forbindelse med et nytt prosjekt som skal medføre sertifisering av alt helsepersonell i kommunen, er det opprettet en gruppe som skal samarbeide på tvers av enhetene. Prosjektet er igangsatt for å sikre god grunnleggende kompetanse blant alle ansatte i de ulike enhetene. Dette medfører også økt trygghet for ansatte, da de får en bekreftelse på at de har nødvendig kompetanse i forhold til hva som forventes av de ulike profesjonene.

Det ble i 2023 besluttet å avslutte leasing, og i stedet kjøpe egne biler til hjemmetjenesten. Antallet biler ble økt, da mange har måttet bruke privat bil i tjenesten. Økning i antall biler betyr også økt behov for parkeringsplasser og lademuligheter, noe som vil være en utfordring også i 2024. Det er kjøpt elbiler for å ivareta miljøaspektet.

Rekruttering av fagpersonell er et område det jobbes det med kontinuerlig, og vi har i 2023 hatt god søknadsmasse til ledige stillinger.

Alle ansatte oppfordres til å skrive avvik når de oppdager at rutiner ikke er fulgt. Dette gir et godt grunnlag for fokus på kontinuerlig kvalitetsforbedring av tjenestene.

Enheten jobber med å kartlegge og utføre ROS analyser innenfor områder i de ulike avdelingene der det er risiko for at uheldige hendelser kan oppstå. Dette er et godt hjelpemiddel for å kunne drive faglig forsvarlige tjenester, samt sette inn tiltak så tidlig som mulig for å forebygge at uønskete hendelser skal oppstå.

Arbeidsmiljø

Enheten er en stor organisasjon der ikke alt blir fanget opp hvis det er misnøye, viktig med tydelig informasjon ut til ansatte.
Enheten har også store utfordringer knyttet til mangel på egnede lokaler. Dette preger arbeidshverdagen i det daglige. Det er flere avvik knyttet til dette, disse vil løse seg ved flytting til nyrenoverte lokaler i Bremsnesskolen ved årsskiftet 24/25, samt påfølgende renovering av Gammelveien 15.
Det er få trivselstiltak gjennomført i 2023 på tvers av enheten og det er veldig variabelt hvilke trivselstiltak som er i hver avdeling. Når enheten er så stor er det utfordrende å få til trivselstiltak som gjør at de ansatte føler samhørighet til hverandre. Mye er overlatt til den enkelte avdeling, og da er man avhengige av ildsjeler som sørger for dette.

Kompetanseøkning

Enheten satser mye på kompetanseheving. I 2023 ble følgende gjennomført:

2 ansatte fullførte videreutdanning i kreftsykepleie
2 ansatte fullførte videreutdanning i psykisk helse og rus
2 ansatte fullførte grunnutdanning i sykepleie
2 ansatte fullførte grunnutdanning i helsefagarbeiderfaget og tok fagbrev
En ansatt er inne i masterutdanning i fysioterapi til eldre
En ansatt er i gang med videreutdanning i velferdsteknologi
En ansatt fullførte videreutdanning i ledelse (30stp)
En ansatt er i gang med videreutdanning i ledelse (60stp)
2 ansatte er i gang med videreutdanning i kognitiv terapi
10 ansatte fullførte Demensomsorgens ABC
En ansatt er i gang med grunnutdanning innenfor psykisk helse (180stp)

Budsjett og regnskap 2023

År2023
Budsjett68 611 255
Regnskap71 754 299
Resultat -3 143 044
Årsverk65,19