Årsberetning 2023

Bo- og habilitering

Botjenesten yter tjenester til barn og voksne med funksjonshemming. Feltet er kjent for i hovedsak å yte tjenester til personer med psykisk utviklingshemming. I 2023 er det bare en 1/3 av våre brukere som har diagnose innenfor det området, de øvrige har andre utfordringer som utløser tjenester etter helse – og omsorgstjenesteloven.

 Botjenesten yter praktisk bistand i hjemmet, koordinerer IP (individuell plan), BPA funksjon, avlastning – og støttekontaktordning, tilrettelagt arbeid som f.eks. kantinedrift – og dagtilbud ved Bruvoll aktivitetssenter. Averøy kommune har en tildelingstjeneste som saksbehandler og fatter vedtak etter helse – og omsorgstjenesteloven, og det er Botjenesten som bistår den enkelte utfra vedtakene.

Carina Ellingvåg er enhetsleder ved Botjenesten i Averøy kommune

2023

Året var preget av endring.  Det ble ansatt ny enhetsleder i mars. Vi har endret strukturen i tjenesten fra å være en stor enhet, til å deles opp i 2 soner og vi har gått fra en fagleder til 2 avdelingsledere. Vi har endret turnuser slik at ansatte har turnus fast i en bolig. Vi har hatt stort søkelys på rekruttering. 
Det har vært en økning i antall ressurskrevende brukere.  Vi har økt tilbudet til antall barn og unge i kommunal avlastning.  Vi ser en dreining mot at flere brukere har behov for sammensatte tjenester fra kommunen, og det jobbes derfor mer tverrfaglig for å kunne gi best mulig helhetlige tjenester til våre brukere.

Kvalitetsarbeid

For å kunne møte endringer i tjenestebehov, samt utvikle oss faglig gjennomføres disse tiltakene:

  • Gjennomføring av e – læringskurs (NHI) for å opprettholde og videreutvikle tjenester
  • Videreutdanning blant ansatte
  • Smågrupper rundt den enkelte bruker, for å sikre og videreutvikle tjenester
  • Turnusarbeid
  • Gjennomført medarbeidersamtaler
  • Sykefraværsoppfølging
  • HMS gruppe
  • Kvalitetsforbedringsarbeid ved bruk av Compilo
  • Tar imot studenter, lærlinger og arbeidspraksis

Arbeidsmiljø

Botjenesten har over år hatt et stabilt personale, men i 2023 er vi inne i periode hvor rekruttering og nytilsettinger står sentralt.

Høsten 2023 ble det tilbudt medarbeidersamtaler til ansatte, ca halvparten benyttet seg av dette, Arbeidsmiljøet er preget av at tjenesten har vokst mye i volum, og i 2023 ble det startet opp en ny avdeling. De siste årene har det vært en positiv utvikling av sykefravær, men i starten av 2023 var det på 20.20% det gikk gradvis ned med lavest i mai på 10,53%. Gjennomsnittet for 2023 var på 14.32%. Dette mener vi selv er altfor høyt og det jobbes med å få dette ned. Blant annet med å kunne tilrettelegge mer på arbeidsplassen for at ansatte kan jobbe gradert. Bedriftshelsetjenesten har vært inne og hatt samtaler med alle nattevakter.

Budsjett og regnskap 2023

År2023
Budsjett44 663 562
Regnskap48 675 239
Resultat-4 011 677
Årsverk59,05